Inkluderende fællesskaber
Når man vil skabe digitale inkluderende lege, er det helt centralt at forholde sig til, hvad inklusion er. Der findes mange definitioner på begrebet, men de grundlæggende elementer kan du læse om her.
Hvad er inklusion?
Inklusion er, når alle børn har lige muligheder for at definere og deltage aktivt i fællesskaber på SFO’en. Inklusion sætter fokus på, at alle børn har forskellige behov. Børnene har ikke ‘rigtige’ eller ‘særlige behov’, og alle har indflydelse på, hvad det ‘normale’ er. SFO’en og den pædagogiske praksis skal tilpasse sig de forskellige behov, der er hos børnene i SFO’en, så miljøet gøres inkluderende. Det er personalets forståelse af at arbejde med inklusion og den pædagogiske linje på SFO’en der afgør, hvordan og i hvilken grad inklusion lykkes.
Hvad er inkluderende fællesskaber?
Inkluderende fællesskaber er fællesskaber, der skaber de nødvendige forudsætninger for at alle børn aktivt kan deltage. Det handler om at skabe lige deltagelsesmuligheder for alle børnene, uanset hvert enkelt barns forskellige behov. Inkluderende fællesskaber har nemlig plads til forskellige børns måder at deltage på, tilgodeser deres forskellige behov og medvirker aktivt til at undgå forhindringer for deltagelse (såkaldte ‘eksklusionsprocesser’).
Hvorfor fokus på inklusion?
Sociale relationer er et afgørende element i børns trivsel og læring. Men et stigende antal børn i indskolingen og SFO’er har vanskeligt ved at skabe sociale relationer med andre børn. Det gælder fx mange af de børn med kognitive vanskeligheder, som i dag bliver inkluderet i folkeskolen. Mange af dem mangler forudsætninger for at indgå i den ofte ustrukturerede, intuitive og impulsive leg med andre – leg som for børnene er central for udvikling af færdigheder som dialog, turtagning, forestillingsevne og forståelse af forløb.
Der er behov for at tage nye redskaber og metoder i brug og digitale redskaber åbner for nye muligheder for socialt samspil og opbygning af inkluderende fællesskaber, gennem legeaktiviteter. De digitale redskabers funktionaliteter imødekommer mange børns behov for struktur og forudsigelighed.
4 principper for at skabe inkluderende fællesskaber
- Gør deltagelse aktiv - giv børnene mulighed for indflydelse på legen
- Tilgodese forskellige former for deltagelse - tag udgangspunkt i børnenes forskellige behov
- Forebyg eksklusion - støt barnet i at være med ved at skabe deltagelsesmuligheder
- Skab sociale deltagelsesmuligheder - understøt børns leg udenfor vante legegrupper
Mere viden
Alenkær, Rasmus (2008): Den inkluderende skole
Jørgensen, Holst & Willumsen (2010): Tegn på deltagelse i fællesskaber
Haugaard, Annette (2014): Inklusion er fællesskabets pædagogik
Tetler, Susan (2015) i: Petersen, Karen Bjerg s. 17-28: Perspektiver på inklusion
Danmarks evalueringsinstitut (2011): Indsatser for inklusion i folkeskolen
Digital leg
Digital leg er en samling af viden om, metoder til og vejledning i hvordan du kan bruge leg med teknologi til at styrke inkluderende fællesskaber.
Om projektet
Projektet er gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS i samarbejde med Billund, Favrskov, Høje-Taastrup og Kolding Kommuner med støtte fra Ole Kirk’s Fond.
Tak til
SFO’erne fra Vorbasse, Hejnsvig, Mølleholmskolen, Dalby, Munkevænget, Skovvangskolen, Lilleåskolen og Ulstrup.