Kodning og robotter
Kodning er et ord, der mest af alt lyder som noget, man skal have en IT-uddannelse for at forstå. Men der findes i dag et væld af robotter og andre dimser til børn og unge, som børn meget nemt kan kode til at gøre forskellige ting. Fx til at ‘køre et antal cm frem’ og derefter ‘et antal cm til højre’. Det skal selvfølgelig forklares, hvordan man koder, men er ofte yderst logisk og lige så nemt at forklare som så mange andre ‘regler’.
De kloge siger, at kodning bør være på skoleskemaet på lige fod med dansk og matematik. Kodning er nemlig på mange måder det samme som sprog og bygger på logik og mønstre. Det er derfor også en kommunikationsform - en måde at kommunikere på. Fx om og til robotter.
Robotter er i dag mange forskellige ting (herunder kommercielle produkter på lige fod med legetøj) og mange har børn og unge som målgruppe. Nogle vil kalde dem legetøj - andre vil kalde dem fremtidens læringsredskaber.
Leg med kodning og robotter
Robotter er sjove at lege med. Mange bruger robotter og kodningen som ramme for andre emner som fx. tegning, at lege med lego eller bare fri leg. Og lige som med andet legetøj er det særligt, når fantasien kommer i spil, at robotternes potentialer viser sig.
Kodning bygger i sin natur på strukturer og rummer på den måde en forudsigelighed, som ofte kan være attraktiv for børn med kognitive vanskeligheder: Kode (kommando) → Aktivitet (handling).
I praksis kan legen både eksistere i selve kodningen (konstruktionsleg) og i brugen af robotterne i anden leg, hvor de fungerer som en slags fælles tredje.
Koder
Kodning foregår i forskellige kodesprog. Kodesprog kan være lige så forskellige som talesprog (engelsk, dansk osv.) og der findes mindst lige så mange. De mange kodesprog bruges til på forskellig vis at give kommandoer og lave beregninger i en computer.
Der findes meget komplekse kodesprog og kodesprog, der er lettilgængelige - ofte med børn som målgruppe. Et af de sidstnævnte er kodesproget, ‘Scratch’.
Scratch er et kodesprog, der bygger på visuelle elementer i stedet for bogstaver og tal, som er designet til børn og unge. Med scratch kan man programmere robotter, lave animationer og spil, samt lære fundamentale forhold i kodning – mange ser det som en trædesten for læring om kodning. Et andet eksempel på et simpelt visuelt baseret kodesprog er Googles ‘Blockly’.
Robotter
Nogle robotter har deres eget kodesprog. Fx Ozobot, hvis kommandoer (simple mekaniske bevægelser) aktiveres via farve, som robotten scanner. Står Ozobot’en fx oven på en sort stribe, vil den køre i jævnt tempo hen over den. Når den en blå eller rød prik i løbet af den sorte stribe, skifter den tempo, stopper eller vender - afhængig af rækkefølgen på prikkerne.
Bee Bots
Små bier, der med hjul kan køre rundt, alt efter hvordan man har kodet dem vha. af knapper på biens ryg.
Dash & dot
Robotter der kan styres med app på tablet eller smartphone, og som benytter sig af sensorer, der reagerer på bevægelse, lyd mm. Dash & Dot kan også programmeres med Blockly.
Lego We-Do
We-do sætter strøm til Legoen i motorer, dioder og andre mekaniske elementer. Disse mekaniske elementer kontrolleres med Scratch.
Edison
En lille robotbil, der kan køre hurtigt. Kan programmeres med stregkoder, som man scanner med bilen. Bilen er lyd- og lysfølsom, så man fx kan programmere den til at tænde med et klap eller følge efter en lyskilde.
Flere robotter og andre sjove programmeringsdimser
Lav fx en google-søgning på følgende:
- Astro Pi
- Brick Pi
- Blue-bot
- Codebug
- Gemma
- Littlebits
- Modular Robotic Tiles
- Raspberry Pi
- Osmo
- Sphero
Digital leg
Digital leg er en samling af viden om, metoder til og vejledning i hvordan du kan bruge leg med teknologi til at styrke inkluderende fællesskaber.
Om projektet
Projektet er gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS i samarbejde med Billund, Favrskov, Høje-Taastrup og Kolding Kommuner med støtte fra Ole Kirk’s Fond.
Tak til
SFO’erne fra Vorbasse, Hejnsvig, Mølleholmskolen, Dalby, Munkevænget, Skovvangskolen, Lilleåskolen og Ulstrup.