Ikke-skærmbaseret teknologi
Teknologi uden skærm handler om at føle, være kreativ og bevæge sig. Det handler om alt det modsatte end at sidde stille og være passiv, som vi typisk forbinder med skærme.
HopSpots
HopSpots er interaktive trykpuder, som styres via en tablet. De kan fx indstilles til at blinke på skift, indtil et barn træder og dermed aktiverer en ny trædepude. På den måde foregår spillet ‘Jagten’ fx, hvor legen går ud på at ‘fange’ flest mulige blinkende trædepuder, inden de ophører med at blinke, inden for tre minutter. Resultater og instruktion foregår via tablet’en, som tilsluttes en højtaler.
Taleklemmer
Taleklemmer er meget simple ‘oversize’ tøjklemmer i farvet plastik, som hver har en lille mikrofon og en højtaler i sig. Med taleklemmerne kan man meget nemt optage en instruktion eller besked og siden afspille den. Man kan fx bruge taleklemmerne til forskellige former for løb, skattejagt og til at ‘give stemme’ til børn, som ikke bryder sig om at tale direkte til andre.
Laser X
Med Laser X er en digital "fangeleg", hvor børnene kan skyde/fange hinanden via laserpistoler. Vi bruger her teknologien som dommer, hvilket kan føre til færre konflikter.
Makey Makey
Makey Makey kobles til computeren i stedet for tastatur og mus. Med et lille bræt og ledninger kan alt gøres til styreredskaber på computeren - fx frugt. Lægger op til kreativitet og har mange muligheder.
Digital leg
Digital leg er en samling af viden om, metoder til og vejledning i hvordan du kan bruge leg med teknologi til at styrke inkluderende fællesskaber.
Om projektet
Projektet er gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS i samarbejde med Billund, Favrskov, Høje-Taastrup og Kolding Kommuner med støtte fra Ole Kirk’s Fond.
Tak til
SFO’erne fra Vorbasse, Hejnsvig, Mølleholmskolen, Dalby, Munkevænget, Skovvangskolen, Lilleåskolen og Ulstrup.