Teknologiforståelse
Teknologi er mange ting, men på denne hjemmeside skal det forstås som ‘digitale redskaber’. Disse redskaber kan understøtte leg og lægge op til nye måder at indgå i fællesskaber på i kraft af de digitale funktioner. Hér kan du læse om teknologi og hvilke muligheder teknologi rummer i arbejdet med inklusion.
Aktiv eller passiv teknologiforståelse?
En passiv teknologiforståelse betragter teknologi, som den fremstår, og anvender den blot til det, den er designet til. En aktiv teknologiforståelse udfordrer og udforsker teknologien, man har til sin rådighed, og eksperimenterer med den. Forskningen siger, at børn, jo yngre de er, ofte har en mere aktiv forståelse. Samtidig har voksne meget ofte en passiv forståelse.
Hvorfor anvende teknologi?
Digitale redskaber kan skabe nye deltagelsesmuligheder for børn, der af forskellige grunde har udfordringer med at finde en plads i legen. Det kan teknologien ved at imødekomme børns forskellige behov og dermed fjerne hindringer for deltagelse i leg. Den måde, teknologi kan imødekomme børnenes behov kalder vi teknologiprincipper.
Teknologi er i dag billigt, og langt de fleste SFO’er har allerede forskellig teknologi liggende. Derudover er der en række indbyggede muligheder i teknologien:
- Adgang - via internettet er alt kun et klik væk, og det giver nye elementer i leg
- Struktur - er begrænset til sine funktioner, hvilket giver forudsigelighed
- Mobilitet - teknologi er det, hvor børnenes behov er
- Tilgængelig - vejen er kort fra idé til handling
- Kommunikation - tekst, lyd, billeder, video osv. er nye måder at kommunikere sammen på i leg
- Produktion - børnene kan skabe eget indhold i leg
Digital leg
Digital leg er en samling af viden om, metoder til og vejledning i hvordan du kan bruge leg med teknologi til at styrke inkluderende fællesskaber.
Om projektet
Projektet er gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS i samarbejde med Billund, Favrskov, Høje-Taastrup og Kolding Kommuner med støtte fra Ole Kirk’s Fond.
Tak til
SFO’erne fra Vorbasse, Hejnsvig, Mølleholmskolen, Dalby, Munkevænget, Skovvangskolen, Lilleåskolen og Ulstrup.