Design din egen leg
At designe sin egen digitale, inkluderende leg handler om at have en god idé, og så handler det om at have de rigtige værktøjer. Hér kan du finde værktøjer og inspiration til, hvordan du kan komme i gang.
Læs fx om de fire forskellige måder at tilføre teknologi i en leg, og om de tre trin fra barnets behov, til teknologi og til leg. Eller download de værkjtøjer du skal bruge: en designskabelon, en handlepan og pixiguiden, der forklarer hvert trin.
Hvordan gør man en leg digital?
Du kan tilføje teknologi til en leg på fire måder: du kan gøre en eksistrende leg helt digital eller du kan putte teknologi ind i en fysisk leg, som børnene allerede kender. Du kan også skabe en helt ny leg omkring teknologi — eller du kan gøre leg med teknologi helt fri.
Digitaliser en eksiterende leg
Tag fx et spil kort, et brætspil eller måske et huskespil og find det i en digital version som app. På den måde bliver det teknologien, der styrer rammer og regler i legen.
Lav en ny digital leg
Lav en helt ny leg som børnene ikke kender med brug af teknologi. Måske kan du bruge robotter og Ipads til at lege en robotterne kommer leg.
Suppler med et digitalt element
Tilføj et digitalt element til en velkendt leg. Tilføj fx taleklemmer der fortæller børnene, hvad de skal, når de laver orienteringsløb.
Fri digital leg
Stil teknologi til rådighed for børnene, og lad dem designe deres egen digitale leg. Tænk over teknologiprincipper, og skift mellem at facilitere, observere og strukturere.
Hvordan designer man en digital, inkluderende leg?
Når en leg skal udvikles og bygges, er det en fordel at tænke i tre trin:
- Hvad er barnets behov?
- Hvilken teknologi skal I anvende?
- Og hvilken leg skal forene barnets behov og teknologi mhp. inklusion?
#1
Barnets behov
Undersøg børnenes udfordringer og behov.
- Har barnet behov for støtte i at fastholde fokus?
- Eller måske struktur og faste rammer omkring reglerne i en leg?
At identificere behov handler om at iagttage både det enkelte barn i og samspillet mellem og med andre børn i en legegruppe. Identificér også barnets styrker, og lad disse komme i spil i legen.
#2
Teknologi
Om du vælger teknologien, før eller efter du vælger en leg er underordnet. Har I fx allerede teknologi på SFO’en, hvorfor så ikke tage udgangspunkt i dette, når I udvikler en leg?
- Det afgørende er om teknologien dækker det/de behov I har identificeret hos barnet. Brug de 9 teknologiprincipper.
- Overvej desuden hvilken teknologi I allerede har i organisationen, som I kan tage udgangspunkt i.
#3
Leg til inklusion
Når du skal skabe en digital, inkluderende leg, kan du gøre det på de fire måder beskrevet ovenfor. Uanset om du vælger at tilføje et digitalt element til en velkendt leg eller fx lader børnene designe en fri, digital leg, må du på forhånd beslutte hvad rammerne er for legen. Overvej:
- Hvilken teknologi I har til rådighed?
- Hvor legen skal finde sted?
- Hvem der skal være med?
- Har legen har et overordnet formål eller plot?
Husk altid at give legen et navn - det giver den liv. Alle lege har et navn.
Du kan læse mere om digital leg, inklusion, leg og teknologi i videnopsamlingen. Og så har vi samlet en række gode råd til at lykkes med digital leg.
Gode råd
Man skal ikke underkende arbejdet med at få bragt de digitale, inkluderende lege i spil i en organisation. Derfor er det også vigtigt, at man fra start overvejer en god proces for implementering. Følgende er 7 implementeringsråd til dig, der skal i gang med at implementere digitale, inkluderende lege i din organisation. Brug listen som en tjekliste for implementeringsarbejdet:
- Det tager tid at tilegne sig ny viden. Afsæt tid til arbejdet med at udvikle og afprøve digitale lege.
- Få de digitale lege i spil som minimum hver anden uge, så legen kan få en naturlig plads i SFO’en på linje med andre lege.
- Indtil legen har fået en naturlig plads bør I formalisere, hvornår I bruger tid på arbejdet - fx ved at afsætte tid på personalemøder
- Sørg for at I er mange, der kan støtte børnene i digitale lege. På den måde er arbejdet mindre sårbart, hvis en medarbejder bliver syg eller stopper
- Udpeg to eller flere der er ansvarlige for at følge op på arbejdet med digitale lege. Hvis alle har ansvar, risikerer man, at ingen tager det.
- Stop op løbende og diskutér hvorvidt og hvordan legen lever op til sit formål ift. inklusion
- Overvej løbende om der skal inviteres nye børn ind i legen
Digital leg
Digital leg er en samling af viden om, metoder til og vejledning i hvordan du kan bruge leg med teknologi til at styrke inkluderende fællesskaber.
Om projektet
Projektet er gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS i samarbejde med Billund, Favrskov, Høje-Taastrup og Kolding Kommuner med støtte fra Ole Kirk’s Fond.
Tak til
SFO’erne fra Vorbasse, Hejnsvig, Mølleholmskolen, Dalby, Munkevænget, Skovvangskolen, Lilleåskolen og Ulstrup.